Výběr správného jízdního kola hraje velmi důležitou roli, protože ne vždy platí, že stačí dostatečné zapálení pro věc. Cyklistika je samozřejmě velmi oblíbený a rozšířený sport, ale ve své obecné podobě se řadí mezi sporty vytrvalostní. Proto se dá očekávat, že se svým kolem strávíte více času než s činkami, které vám leží pod postelí.
Na co si tedy dát při výběru pozor a co vše je třeba zvážit ještě před samotným nákupem nového kola? Začneme pravděpodobně tím nejdůležitějším – účelem použití kola.
V jakém terénu a na jakém povrchu budu jízdní kolo využívat?
Krosová kola jsou vyhledávána pro použitelnost v různých podmínkách. Určena jsou do lehčího terénu, ale nenadřete se na nich ani na asfaltu a zvládnete s nimi i kratší výlety do těžšího terénu. Pro vyznavače asfaltu jsou určena kola silniční, pro milovníky terénu pak kola horská.
ROZMĚRY KOL
29" - momentálně asi nejrozšířenější rozměr co se týče průměru horských kol. Mezi výhody patří rychlejší jízda po silnici, snadnější překonávání nerovností (díry, kořeny,...), lepší trakce díky většímu kontaktu s povrchem. Nevýhodou je pomalejší akcelerace, menší obratnost v terénu a vyšší váha u levnějších modelů.
27.5" - nejmladší rozměr kol horáků. Tento rozměr kombinuje vlastnosti malých a velkých kol, blíže je ale spíše menším kolům 26", které postupně vytlačuje. Zaručuje dobrou ovladatelnost v terénu a lehčí váhu.
26" - tradiční rozměr kol. Rozměr kol 26" palců se prozatím zachovává u základních modelů pro odrostlejší juniory a u sjezdových speciálů do terénu.
Městské asfaltové cyklostezky jsou domovem trekkingových kol.
V případě, že s cyklistikou začínáte, je poměrně složité dopředu zjistit, která forma cyklistiky vás „chytne“ a jaké jízdní kolo pro vás bude to nejlepší. Proto vás možná v blízké budoucnosti čeká výměna nebo nákup dalšího kola do sbírky…
Jak často budu jezdit a jaké vybavení zvolit?
Jestliže je jízdní kolo vašim každodenním dopravním prostředkem do zaměstnání nebo školy, budete mít jistě jiné nároky na výbavu než aktivně sportující cyklistika, který na kolo sedá ve svém volnu, aby zlepšil svoji kondici.
- Kolo do práce – ideálně nižší pořizovací cena a decentní vzhled, aby nebylo na očích a nebylo cílem zlodějů. Cyklisté obvykle po pořízení nového kola své původní přeřadí do role tzv. „zimáka“, který se stává „kolem na špinavou práci“. Pro účely cestování do práce dobře poslouží i zachovalý bazarový stroj
- Kolo pro radost – úroveň výbavy sportovního náčiní, které nám pomáhá vyplnit volný čas a vylepšit kondici závisí na finančních možnostech a také intenzitě používání. Jiné kolo potřebuje rodinný víkendový jezdec, náruživý cykloturista nebo amatérský cyklomaratonec.
Pro koho je kolo určeno?
Bude na kole jezdit žena nebo muž? Dámská kola jsou dnes více uzpůsobena potřebám žen. Vzhledem k nižší váze cyklistek jsou na kola montovány citlivější odpružené vidlice, rámy mají kratší geometrii a obvyklé jsou také kratší představce. Důležitou roli hraje také design, který je hlavně u dámských modelů dotažen do posledních detailů.
Kolik peněz do kola investovat?
Od jízdního kola za 5 tisíc korun logicky nemůžete očekávat zázraky, na druhou stranu není problém na trhu najít modely za šestimístné částky. Zcela jistě nemá cenu investovat do kola vysoké částky, když na kole jezdíte pouze příležitostně.
Ideální je nákup kola střední třídy (mezi 10 – 20 tisíci), které vám dobře poslouží, něco vydrží a v budoucnu dovolí případná vylepšení.
Vhodné je také počkat na výprodeje, při kterých ušetříte často i více než 30 procent původní maloobchodní ceny.
Jakou velikost zvolit?
Při výběru kola vždy vybíráme velikost rámu, ostatní komponenty jsou až na výjimky totožné.
Při rozhodování vám může pomoci následující tabulka, nejvhodnější je samozřejmě kolo osobně vyzkoušet. Každé lidské tělo je originál a kromě výšky postavy také hraje roli délka rukou a nohou. Důležitým ukazatelem u rámu je kromě jeho velikosti také délka horní rámové trubky, která rozhoduje o typu posedu na kole. Delší horní rámová trubka = nataženější posed.
Velikost postavy |
Velikost rámu |
Do 160 cm |
14 – 15 palců, XS – S |
160 – 175 cm |
16 – 18 palců, S – M |
175 – 190 cm |
19 – 21 palců, L - XL |
Nad 190 cm |
22 – 24 palců, XL - XXL |
Odpružení ano či ne?
V dnešní modelové nabídce již skoro nenajdete modely bez odpružené vidlice. To platí u horských kol, ale i krosových, kde najdete často i odpruženou sedlovku. V kategorii horských kol se prosazují celoodpružené modely.
Obecně lze říci, že u levných modelů je odpružení spíše na obtíž, protože tyto komponenty nevykazují vysokou funkčnost, ale naopak mají vysokou hmotnost a omezenou životnost. Proto při výběru odpružení postupujte obezřetně. Lákavá cenová nabídka není vždy ta nejlepší.
Odpružení u kol vyšší cenové kategorie přináší při jízdě znatelný komfort, zvyšuje jistotu vedení kola a váha celku tolik nenarůstá.
Sériový model nebo stavba kola na míru?
Pro nákup sériového modelu je vhodné rozhodnout v případě, že nemáte přesnou představu, jaké kolo vlastně chcete nebo vám sériové vybavení natolik vyhovuje, že byste nic neměnili. Svou roli také hraje cena, která je u kola na míru většinou mírně vyšší. Kolo skládané z jednotlivých komponentů lze přesně přizpůsobit potřebám budoucího majitele a také se bude pravděpodobně jednat o originál.
U většiny aktivních cyklistů funguje následující vývoj – nákup sériového modelu – postupné obměňování výbavy – nákup nebo vlastní sestavení kola na míru.
Jaké vybrat příslušenství?
Na závěr přidáme pár tipů na příslušenství, které vám vaše sportování zpříjemní:
Povinná výbava jízdního kola
- Přilba – patří nejen na hlavu dítěte, ale měla by být samozřejmostí u každého cyklisty (Pro osoby mladší 18ti let je používání cyklistické přilby na pozemních komunikacích v ČR povinné.)
- Oblečení – cyklistické kalhoty s výstelkou umožní vydržet delší dobu v sedle, vhodné je kvalitní funkční prádlo a rukavice
- Tachometr – změří ujetou vzdálenost, průměrnou rychlost či nastoupané výškové metry.
- Blatníky – vybírat lze z klasických nebo jednoduše odnímatelných pro občasné použití
- Lahve nebo pitné vaky – pro dodržování pitného režimu je možné vybírat ze dvou variant
- Nářadí a lepení – by mělo být součástí povinné výbavy každého cyklisty. Náhradní duše, lepení a multiklíč se vejdou do každé podsedlové brašny nebo pitného vaku.
zdroj:http://www.cyklo-jizni-morava.cz/mam-to-spravne-kolo--aneb-vybirame-jizdni-kolo